این سامانه که در بستر سوپراپلیکیشن «شهرزاد» شهرداری فعالیت میکند، با وعده «شفافیت، اعتماد و امنیت» و با حضور مدیران شهری و نمایندگان صنف تاکسیرانی پایتخت، کار خود را از روز شنبه، چهارم مردادماه، آغاز کرد.
این دومین تلاش جدی مدیریت شهری برای ارایه خدمات تاکسی آنلاین پس از راهاندازی و توقف فعالیت پلتفرم «کارپینو» توسط سازمان تاکسیرانی در سالهای گذشته محسوب میشود.
رقابتپذیری، نظارت هوشمند و کرایه مصوب؛ اهداف اصلی «شهرزاد»
محسن هرمزی، معاون حملونقل شهرداری تهران، در مراسم رونمایی اعلام کرد که این اپلیکیشن با استفاده از فناوریهای بومی، ضمن کاهش ترددهای غیرضرور، فضای رقابتی سالمتری میان تاکسیهای اینترنتی ایجاد خواهد کرد.
شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، نیز «تاکسی برخط شهرزاد» را گامی مهم در جهت نظارت هوشمند و آنلاین بر عملکرد ۸۰ هزار تاکسیران پایتخت دانست. به گفته او، با این سامانه، اطلاعات سفر از لحظه شروع ثبت شده و امکان پایش دقیق فعالیت رانندگان فراهم میشود. یکی از تفاوتهای اصلی این پلتفرم، پایبندی کامل به نرخهای مصوب شورای شهر و دریافت نکردن کارمزد (یا دریافت مبلغی ناچیز) از رانندگان است که با استقبال بیش از ۵۰ هزار راننده برای ثبتنام اولیه مواجه شده است. به گفته مالکی، روزانه ۳.۵ میلیون سفر توسط تاکسیها در تهران انجام میشود که ۱۸ درصد از حملونقل درونشهری را شامل میشود.
ورود تاکسیهای برقی و تسهیلات ویژه برای نوسازی ناوگان
همزمان با راهاندازی این سامانه، اعلام شد که در کمتر از دو هفته آینده، نخستین ناوگان تاکسیهای برقی شاسیبلند با پیمایش ۵۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ، وارد خیابانهای تهران خواهند شد.
مالکی در این خصوص افزود که زیرساختهای لازم با بیش از ۲۰۰ نازل شارژ سریع در پایتخت فراهم شده است. همچنین برای حمایت از رانندگان، وام یک میلیارد و دویست میلیون تومانی بدون کارمزد و یک وام مکمل ۳۵۰ میلیون تومانی از طریق بانک شهر برای خرید این خودروها در نظر گرفته شده است.
خدمات ویژه و موضع شهرداری در قبال رقبا
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تاکید کرد که شهرداری قصد رقابت حذفی با پلتفرمهای موجود مانند اسنپ و تپسی را ندارد و هدف اصلی، «همافزایی برای خدمت به مردم» است. با این حال، اولویت فعالیت رانندگان تاکسی با پلتفرم شهرداری خواهد بود.
در فازهای بعدی این طرح، خدمات ویژهای مانند «تاکسی بانوان»، «تاکسی کودک» و «تاکسی سالمند» نیز به سامانه اضافه خواهد شد تا پاسخگوی نیازهای اقشار مختلف جامعه باشد.
احمد خورشیدی، مدیر سامانه شهرزاد، نیز با اشاره به فعالیت ۶ هزار راننده در کمتر از ۲۴ ساعت اولیه، اعلام کرد که این پلتفرم بخشی از یک «سوپراپلیکیشن» بزرگتر است که ۲۵ سرویس مختلف شهری را بهصورت یکپارچه به شهروندان ارایه میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید