اکوسیستم استارتاپی در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) شاهد یک خیزش جدید است. پلتفرم تجارت اجتماعی (سوشال کامرس) «تاجر» (Taager) که دفتر مرکزی آن در عربستان سعودی مستقر است و ریشهای مصری دارد، فعالیت خود را در شهر کازابلانکا آغاز کرد. این اقدام، نشاندهنده ورود رسمی این شرکت به مراکش و اولین گام جدی برای توسعه در منطقه شمال آفریقا محسوب میشود.
این پلتفرم که در سال ۲۰۱۹ توسط «عبدالرحمن شریف» (Abdelrahman Sherief)، «احمد اسماعیل» (Ahmed Ismail)، «اسماعیل عمر» (Ismail Omar) و «محمد الحریشی» (Mohammed Elhorishy) بنیانگذاری شد، ماموریت دارد تا موانع ورود به تجارت الکترونیک را برای افراد عادی از بین ببرد. مدل کسبوکارهایی مانند تاجر به گونهای طراحی شده که هر فردی بتواند بدون نیاز به سرمایه اولیه سنگین، فروشگاه آنلاین خود را راهاندازی و توسعه دهد.
تسهیل تجارت الکترونیک بدون نیاز به انبار
یکی از بزرگترین چالشهای کارآفرینان جوان، تامین کالا و مدیریت لجستیک است. پلتفرم تاجر با ارایه خدماتی شامل تامین محصول، انبارداری، حملونقل و حتی جمعآوری وجه از مشتری، این دغدغه را برطرف کرده است. در واقع فروشندگان تنها بر روی بازاریابی و فروش تمرکز میکنند و سایر مراحل عملیاتی توسط تاجر انجام میشود.
ورود به مراکش تنها بخشی از استراتژی بزرگتر این شرکت است. اوایل امسال، تاجر موفق شد در یک دور جذب سرمایه (Pre-Series B)، مبلغ ۶.۷۵ میلیون دلار سرمایه جذب کند. این دور سرمایهگذاری توسط صندوق رشد فناوری متمرکز بر آفریقا یعنی «نورسکِن ۲۲» (Norrsken22) رهبری شد که نشاندهنده اعتماد سرمایهگذاران به آینده تجارت اجتماعی در این قاره است.
تمرکز بر جوانان دیجیتال مراکش
«عبدالرحمن شریف»، همبنیانگذار تاجر در خصوص این توسعه جغرافیایی گفت: «مراکش ترکیبی از جوانان متصل به اینترنت و یک اکوسیستم دیجیتال قدرتمند است. هدف ما این است که موانعی را که مانع راهاندازی کسبوکارهای آنلاین توسط جوانان میشود، کاهش دهیم.»
عملیات این شرکت در مراکش توسط «سلما امور» (Salma Ammor) هدایت میشود. او که تجربه قابل توجهی در مقیاسدهی به کسبوکارهای دیجیتال دارد، قصد دارد بر توانمندسازی جوانان مراکشی و ارایه ابزارهای مورد نیاز برای شتابدهی به کسبوکارشان تمرکز کند.
ورود تاجر به مراکش بازتابدهنده تقاضای روزافزون منطقهای برای ابزارهای تجارت الکترونیک با موانع ورودی پایین است. با توجه به جمعیت جوان و افزایش ضریب نفوذ دیجیتال، مراکش بازاری با پتانسیل رشد بالا برای استراتژی توسعه منطقهای این شرکت در خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار میرود. پیش از این، تاجر حضور خود را در مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تثبیت کرده بود.