در متن این نامه به صراحت بیان شده است که بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر، همزمان در جایگاه «رقیب» پلتفرمهای خصوصی قرار گرفته و با تصمیمات خود، مدلهای کسبوکار نوآور و مبتنی بر فناوری را به چالش کشیده است. نویسندگان نامه معتقدند رویکرد بیمه مرکزی در «مداخله در روابط تجاری» و «تحمیل ساختار سنتی به بازیگران نوآور»، عملا به تضعیف رقابت و گسترش انحصار در بازار منجر خواهد شد و بقای کسبوکارهایشان را تهدید میکند.
ریشه اختلافات بیمهای از کجا آغاز شد؟
این تنشها موضوع جدیدی نیست، اما در یکی دو سال اخیر با تمرکز بیمه مرکزی بر دو محور کلیدی شدت گرفته است. اولین و اصلیترین نقطه اختلاف، تلاش بیمه مرکزی برای اجباری کردن استفاده از یک «سوییچ مرکزی» برای تمام تراکنشهای آنلاین بیمه بود. پلتفرمها این اقدام را حرکتی در جهت ایجاد انحصار، حذف شفافیت و از بین بردن مزیتهای رقابتی خود میدانستند، زیرا کنترل کامل فرایند استعلام، صدور و پرداخت را از دست آنها خارج میکرد.
محور دوم اختلاف که در ادامه همان سیاست به وجود آمد، افزایش ناگهانی و شدید «هزینه استعلام» نرخ بیمه بود. بیمه مرکزی هزینه هر استعلام آنلاین را که یکی از خدمات پایه و پرکاربرد این پلتفرمهاست، به شکل چشمگیری افزایش داد.
این اقدام که از سوی پلتفرمها به عنوان یک اهرم فشار برای پذیرش سوییچ مرکزی تعبیر شد، هزینه سربار سنگینی به آنها تحمیل میکند و عملا مدل کسبوکار مبتنی بر مقایسه قیمت و ارایه بهترین گزینه به مشتری را هدف قرار میدهد. از نگاه بیمه مرکزی، این پلتفرمها بیشتر کارگزاران آنلاینی هستند که باید تحت قوانین سنتی فعالیت کنند و اقدامات آنها گاهی موجب رقابت ناسالم در بازار میشود.
در نهایت، این پلتفرمها در نامه خود با اشاره به این پیشینه، از وزیر ارتباطات خواستهاند تا با «ورود فعالانه» به موضوع و بررسی دقیق پیامدهای این تصمیمات، از اکوسیستم نوآوری و اقتصاد دیجیتال کشور که آنها خود را بخشی از آن میدانند، حمایت کند.
دیدگاهتان را بنویسید