هوکا پیام ناخوشایندی برای مشتریان وفادار خود دارد: قیمت‌ها افزایش می‌یابد

شرکت «هوکا» به دلیل افزایش شدید تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای وارداتی از چین و ویتنام، مجبور به افزایش قیمت کفش‌های محبوب خود شده است. این افزایش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت و کل صنعت کفش را تحت تاثیر قرار داده است.

تصمیمات مربوط به سیاست‌های تعرفه‌ای در آمریکا، شرکت «دکرز آوت‌دور» (Deckers Outdoor)، مالک برند محبوب کفش «هوکا» (Hoka) را تحت فشار شدیدی برای افزایش قیمت محصولات خود قرار داده است. این تصمیم سخت، خبری ناخوشایند برای مشتریان وفادار این برند خواهد بود که باید خود را برای پرداخت هزینه بیشتر آماده کنند.

تعرفه‌های جدید واردات در سال جاری، مالیات موثر بر واردات را از ۲.۴٪ در ماه ژانویه به ۱۷.۴٪ رسانده که بالاترین نرخ تعرفه از سال ۱۹۳۵ محسوب می‌شود. این موضوع یک چالش بزرگ برای صنعت کفش است که به شدت به تولیدکنندگان در آسیا، به ویژه چین و ویتنام، وابسته است؛ کشورهایی که رقبای بزرگی مانند «نایکی» (Nike) و «آدیداس» (Adidas) نیز محصولات خود را در آنجا تولید می‌کنند.

افزایش تعرفه‌ها و تاثیر آن بر قیمت هوکا

پس از کشمکش‌های تجاری، تعرفه‌ها بر واردات از چین به ۳۰٪ رسیده و برای ویتنام نیز ۲۰٪ تعیین شده است. این تعرفه‌ها ضربه سنگینی به شرکت دکرز وارد کرده و تنها در سال جاری هزینه‌ای نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار به این شرکت تحمیل می‌کند.

«استیون فاشینگ» (Stephen Fasching)، مدیر ارشد مالی دکرز، در جلسه گزارش درآمد این شرکت هشدار داد که برنامه آن‌ها برای جبران این هزینه‌ها، افزایش قیمت کفش‌ها، از جمله برند هوکا، است. او تایید کرد که این فرآیند از ماه ژوییه آغاز شده و متاسفانه افزایش قیمت‌های بیشتری در راه است. فاشینگ اعلام کرد: «ما قصد داریم افزایش قیمت محصولات را به صورت مرحله‌ای در طول سال مالی ۲۰۲۶ اجرا کنیم. برخی از افزایش‌های ۵ دلاری را روی بعضی محصولات اعمال کرده‌ایم و برای مدل‌های جدید و فعلی در بهار آینده نیز افزایش قیمت در نظر گرفته‌ایم.»

واکنش صنعت کفش: نایکی و دیگران هم قیمت‌ها را بالا می‌برند

این مشکل تنها به دکرز محدود نمی‌شود. بر اساس گزارش انجمن توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان کفش آمریکا (FDRA)، صنعت کفش سالانه ۹۹٪ از محصولات فروخته شده در آمریکا را وارد می‌کند. به همین دلیل، سرزنش کردن دکرز برای افزایش قیمت‌ها دشوار است، زیرا تقریبا تمام شرکت‌های بزرگ این صنعت در حال انجام همین کار هستند.

نایکی اعلام کرده است که تعرفه‌ها هزینه‌های این شرکت را به میزان ۱ میلیارد دلار افزایش می‌دهد و به همین دلیل، افزایش قیمت‌های هدفمندی را از پاییز ۲۰۲۵ آغاز کرده است. به گفته رییس FDRA، قیمت کفش نسبت به سال گذشته ۱.۴٪ افزایش یافته که بیشترین میزان در ۱۷ ماه گذشته است.

چالش‌های پیش روی دکرز و واکنش بازار

این فشارها بر وضعیت مالی دکرز تاثیر منفی گذاشته است. ارزش سهام این شرکت امسال با افت شدید ۴۸ درصدی مواجه شده است. تحلیلگران «بنک آو آمریکا» (Bank of America) نیز با اشاره به فشار تعرفه‌ها و رقابت شدید در بازار کفش‌های ورزشی، به‌ویژه از سوی نایکی، چشم‌انداز چندان روشنی برای بهبود سریع وضعیت این شرکت پیش‌بینی نمی‌کنند. واقعیت این است که قیمت برخی محصولات از قبل بالا رفته و مدل‌های جدید گران‌تر عرضه خواهند شد و این روند تا اوایل سال آینده ادامه خواهد داشت.

مطالب بیشتر

دیدگاه‌تان را بنویسید