شرکت الکترونیک آرتز (EA)، یکی از بزرگترین ناشران صنعت بازیهای ویدیویی و مالک فرنچایزهای محبوبی مانند FIFA (EA Sports FC)، Battlefield و The Sims، با یک قرارداد عظیم ۵۵ میلیارد دلاری به بخش خصوصی واگذار میشود. این معامله که توسط گروهی از سرمایهگذاران شامل صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان سعودی (PIF)، «سیلور لیک» (Silver Lake) و «افینیتی پارتنرز» (Affinity Partners) هدایت میشود، میتواند پیامدهای گستردهای برای استراتژیهای آینده شرکت، نوع بازیهایی که میسازد و حتی کارکنان آن داشته باشد.
این قرارداد که از نوع «خرید اهرمی» (Leveraged Buyout) است، شامل تأمین ۲۰ میلیارد دلار بدهی میشود. این یعنی شرکت جدید پس از خصوصی شدن، باید برای توجیه این مبلغ هنگفت، تغییرات گستردهای را در ساختار و عملکرد خود ایجاد کند که این موضوع نگرانی کارشناسان را برانگیخته است.
آینده EA پس از خصوصی شدن چگونه خواهد بود؟
خصوصی شدن تحت یک قرارداد اهرمی معمولاً به معنای تمرکز شدید بر کاهش هزینهها برای بازپرداخت بدهیهاست. «مونا ابراهیم» (Mona Ibrahim)، مشاور حقوقی سابق شرکت «اپیک گیمز» (Epic Games)، در این باره میگوید: «خریدهای اهرمی معمولاً به تعدیل نیروی بیشتر، بودجههای کمتر برای رشد و ریسکپذیری پایینتر منجر میشوند. این برای صنعتی که بر پایه نوآوری رشد میکند، مشکلساز به نظر میرسد.»
اگرچه این معامله در صنعت بازی بیسابقه است، اما میتوان با نگاهی به سرنوشت خریدهای بزرگ دیگر، مانند خرید «اکتیویژن بلیزارد» (Activision Blizzard) توسط مایکروسافت، چشماندازی از آینده EA به دست آورد. مایکروسافت چند ماه پس از نهایی کردن آن قرارداد، ۱۹۰۰ نفر از کارکنان خود را اخراج کرد، رئیس بلیزارد شرکت را ترک کرد و چندین استودیو از جمله «آرکین آستین» (Arkane Austin) و «تانگو گیمورکس» (Tango Gameworks) را تعطیل کرد.
تمرکز بر بازیهای بزرگ و حذف پروژههای کوچک
به نظر میرسد استراتژی آینده EA تمرکز حداکثری بر سودآورترین فرنچایزهای خود یعنی Apex Legends، Battlefield، EA Sports FC، Madden و The Sims باشد. این شرکت از مدتی پیش در حال حرکت به این سمت بوده و اکنون با این قرارداد، این روند احتمالاً سرعت بیشتری خواهد گرفت. EA پول بیشتری را در بازیهای کمتری سرمایهگذاری خواهد کرد تا با رقبایی مانند Call of Duty رقابت کند.
این استراتژی، بازیهای کوچکتر و فرنچایزهای با عملکرد ضعیفتر را در موقعیت خطرناکی قرار میدهد. برای مثال، پس از عملکرد نهچندان موفق بازی Dragon Age: The Veilguard، استودیوی محبوب «بایوور» (BioWare) با تعدیل نیرو مواجه شد. همچنین لیبل EA Originals که بازیهای موفقی مانند It Takes Two را منتشر کرده بود، ممکن است به دلیل عملکرد ضعیفتر برخی عناوین دیگر، در آینده کنار گذاشته شود.
یکی دیگر از راههای کاهش هزینه، استفاده گستردهتر از هوش مصنوعی خواهد بود. «اندرو ویلسون» (Andrew Wilson)، مدیرعامل EA که پس از این قرارداد در سمت خود باقی میماند، پیشتر گفته بود که هوش مصنوعی در «هسته اصلی» تجارت این شرکت قرار دارد. با این حال، تاریخ نشان داده که خریدهای اهرمی بزرگ همیشه موفقیتآمیز نیستند و شرکتهایی مانند Toys R Us پس از چنین معاملاتی در نهایت ورشکست شدند.