کلاسینو به روایت دستاندرکاران این استارتاپ، اولین و بزرگترین آموزشگاه آنلاین ابتدایی تا کنکور ایران است که از سال ۱۳۹۷ شروع به کار کرد و تاکنون حدود 1 میلیون کاربر داشته است. این برند، حالا بعد از گذشت 7 سال، تصمیم به تغییر هویت بصری و همچنین استراتژی خود گرفته است؛ نشست خبری ریبرند «کلاسینو» و آیین رونمایی از هویت بصری جدید آن، جمعه، 18 آذر برگزار شد.
ریبرندیگ کلاسینو، فراتر از تغییر هویت بصری
مدیر استراتژی کلاسینو در ابتدای نشست با اشاره به آغاز فعالیت این استارتاپ گفت: میتوان گفت که امروز و با توسعه ابزارهای آموزشی برگزاری کلاس آنلاین فضیلتی محسوب نمیشود، اما روزی که متولیان کلاسینو تصمیم گرفتند این برند را خلق کنند، کلاس آنلاین اتفاق بزرگی محسوب میشد. در روزهای قبل کرونا، با حقیقتی مواجه بودیم که در شهرهای دور و روستاها عملا تعریفی از عدالت آموزشی نداشتند و در حد استادان پروازی و چند ماه یکبار میتوانستند از اساتید یا کلاسهای آموزشی تکنیکال کنکوری بهرهمند شوند. فارغ از این که کنکور در راستای عدالت آموزشی هست یا خیر، ما در حد ابزاری برای تحقق عدالت در چارچوب کنکور تلاشهایمان را از 7 سال پیش شروع کردیم.
علی فروغینیا افزود: چیزی که امروز تحت ریبرند کلاسینو تعریف میشود فراتر از المانهای ظاهری است. بنیانگذاران مجموعه به این نتیجه رسیدند که کلاسینو به حدی از بلوغ رسیده که فراتر از استارتاپ آموزشی هم دغدغه داشته باشد. این استارتاپ به این نتیجه رسیده است که نه تنها در حوزه درس بلکه برای سبک زندگی بچهها هم باید برنامههایی داشته باشد. در واقع ریبرندینگ کلاسینو با هدف ورود به حوزه سبک زندگی دانشآموزان و اضافه شدن مهارتآموزی به سبد محصولات انجام میشود.
او در این باره توضیح بیشتری داد و اظهار کرد: تا الان فعالیت ما فقط در حوزه دانشآموز بود، اما حالا قصد داریم یک قدم عقبتر برویم و با مهارتآموزی به خانوادههای دانشآموزان از متوسطه اول، دورههای طبقهبندی شده به آنها ارائه کنیم. کلاسینو در بخش سبک زندگی هم به حوزه توسعه فردی وارد میشود. در واقع فقط قرار نیست در خط مقدم باشیم و مواردی که ریشه در خانواده و تربیت داشته باشد را هم در دستور کار قرار میدهیم.
به گفته فروغینیا، آموزشها در بخش مهارتی در 2 بخش مهارت فنی و حرفهای و هم مهارت عمومی ارائه خواهد شد.
مدیر استراتژی کلاسینو همچنین در بخشی از صحبتهای خود در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره عدالت آموزشی و فعالیت کلاسینو در این زمینه هم گفت: ما به رسم یک شهروند دغدغههای اقتصادی هم داریم و بنایمان هم این نیست که با یک سری اقدامات مثلا کاهش کیفیت یا کاهش زمان به دلیل دغدغه اقتصادی با سرنوشت دانشآموز بازی کنیم و به همین دلیل منابع درآمدی خود را داریم. اما وقتی از عدالت اجتماعی صحبت میکنیم در واقع منظورمان مبارزه برابر در کنکور است. در واقع در تولد دوباره کلاسینو علاوه بر بچههایی که تلفن همراه دارند و میتوانند به سمت ما بیایند، ما هم به سمت بچههایی میرویم که حتی سیم کارت و گوشی ندارند. نمیگوییم خواهیم رفت چون این کار را شروع کردیم و تا جایی که بتوانیم آن را ادامه میدهیم. در نهایت این مهم است که بگویم، قرار نیست فقط روایتگر صفر تا صد بچهها باشیم بلکه میخواهیم روایتگر صعودشان باشیم.
ویژگیهای هویت جدید بصری کلاسینو
در بخش دیگری از نشست خبری و رونمایی از هویت جدید بصری «کلاسینو»، درباره چرایی این ریبرند صحبت شد. مدیر مارکتینگ کلاسینو در این باره صحبت کرد و گفت: برند کلاسینو در بخش کلی و فروش رشد قابل توجهی داشت، اما ما متوجه یک شکاف بین این بخش و تصویر برند شدیم؛ در واقع به این نتیجه رسیدیم که تصویر برند در ذهن مخاطب به اندازه شاخصهای دیگر رشد نکرده است و این شکاف موجب شد به ریبرند فکر کنیم.
خاتون میرشاه با بیان اینکه ری برندینگ یک تصمیم استراتژیک بود که بر پایه اطلاعات و تحقیقات شکل گرفت، افزود: ریبرندینگ برای این بود که شکاف را کم و ارتباط عمیقتری با مخاطب برقرار کنیم. مخاطب ما نسل زد و آلفا هستند، درباره نسل زد زیاد صحبت شده است، اما ما یکی از برندهایی هستیم که در حال حاضر مخاطب آلفا داریم. متولدان سالهای پایانی نسل زد با لوگوی کلاسینو ارتباط برقرار نمیکردند و همین ما را واداشت برای ارتباط عمیقتر المانهای بصری را نو کنیم و این، شروع ری برندینگ بود.
هویت جدید بصری کلاسینو شامل تغییر در لوگوتایپ، پالت رنگی و استفاده از آرتلاینها بود که میرشاه دربارهشان صحبت کرد و افزود: المان اصلی برند استیکینوت انتخاب شده که نمادی از یادگیری و نوشتن است. دلیل انتخاب استیکینوت هم این بود که ما قدمت چند ساله داریم و از دل موسسه راه اندیشه و از دل چاپ و کلاس درس بیرون آمدهایم. مسیر طولانی طی شده است که به برند کلاسینو برسیم. وقتی میخواستیم هویت را انتخاب کنیم به این نتیجه رسیدیم که همه آموزش را از دل نوشتن یاد گرفتیم و چه نمادی بهتر از استیکینوت که این را به ما نشان دهد؟
زیرساختهای بومی در کلاسینو
کلاسینو از روز اول فعالیت به دنبال نوآوری بوده است و به نوعی نوآوری از ویژگیهای مهم این برند محسوب میشود. مدیر توسعه و فناوری کلاسینو با تاکید بر این موضوع، گفت: شاید کلاس آنلاین قبل از کرونا نوآوری محسوب میشد، اما امروز دیگر نوآوری نیست. روزی کلاس آنلاین برگ برنده کلاسینو بود، اما امروز دیگر نیست و این، یکی از مهمترین دلایل ریبرندینگ بود.
ارسلان هاشمیپناه تاکید کرد بعد از 7 سال فعالیت، کلاسینو نیاز به تحول و نوآوری در نحوه آموزش و اهداف داشت تا فقط به کنکور و آموزش محدود نباشد و وارد حوزه مهارتی هم شود.
او همچنین تاکید کرد: بزرگترین تفاوت ما با مجموعههای مشابه این است که اکثر سرویسهای مورد استفادهمان که در واقع هر یک نوعی کسب و کار جدا هستند را خودمان نوشتهایم و در واقع زیرساختهایمان بومی است. شاید بپرسید چرا؟ اول، یک دانشآموز از محدودترین مناطق کشور بدون سختافزار یا نرمافزار پیچیده و با یک موبایل ساده به سرویسهای ما دسترسی داشته باشد. دوم، به تجربه به ما ثابت شد به خودمان متکی باشیم و سوم، در کلاسهای پرجمعیت دستمان باز باشد.
مدیر توسعه و فناوری کلاسینو سرویسهایی نظیر استریم، VOD و اشتراکگذاری فایل (File Sharing) را از زیرساختهای بومی و اختصاصی این برند دانست و اظهار کرد: همچنین پلتفرم «کلاسینو کانکت» با هدف دسترسی همه دانشآموزان، ولو در مناطق محروم و حتی با اینترنت ضعیف و گوشیهای ساده، طراحی شده است.
آموزش پرسنل، مزیت رقابتی کلاسینو
در بخش دیگری از این نشست، مدیر منابع انسانی کلاسینو آماری از وضعیت آموزش داخلی این شرکت ارائه داد و گفت: کارکنان این مجموعه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۰۰ ساعت دوره آموزشی در زمینههای مهارتهای نرم و تخصصی را پشت سر گذاشتهاند تا با استراتژیهای جدید مجموعه هماهنگ شوند.
محمدجواد خدیوی افزود: هر سازمانی که در صنعت آموزش فعالیت میکند خودش باید اصلیترین مصرفکننده درون سازمانی آموزش باشد چون آموزش است که سرمایه انسانی را تبدیل به مزیت رقابتی پایدار میکند.
او ادامه داد: سعی کردیم نگاه تک بعدی نداشته باشیم و به سمتی پیش خواهیم رفت که بتوانیم برای سال آینده بین 5 تا 10 درصد زمان کاری کل پرسنل را به آموزش اختصاص دهیم. آینده کار سازمان به زعم من ترکیبی از یادگیری و فناوری و انسان با محوریت آموزش است و اگر هر سازمانی این سه مورد را سرلوحه قرار دهد، بهترین اتفاقات برای سازمان و توسعه فردی پرسنل رقم خواهد خورد.
در پایان، هویت جدید بصری کلاسینو با حضور خبرنگاران، رونمایی شد.