آمازون، غول خردهفروشی آنلاین، در حال برداشتن گامهای جدی برای هدایت کاربران به سمت پلتفرمها و دستگاههای اختصاصی خود است. جدیدترین تصمیم این شرکت، تعطیلی کامل سرویس محبوب و قدیمی «اپ استور آمازون» (Amazon Appstore) برای تمام دستگاههای اندرویدی از تاریخ ۲۰ اوت ۲۰۲۵ (29 مرداد 1404) است؛ سرویسی که از سال ۲۰۱۱ به عنوان جایگزینی برای گوگل پلی فعالیت میکرد.
این اقدام در ادامه تصمیم قبلی آمازون مبنی بر حذف این اپلیکیشن از فروشگاه مایکروسافت برای دستگاههای مبتنی بر ویندوز ۱۱ در تاریخ ۵ مارس امسال صورت میگیرد و نشاندهنده یک تغییر مسیر استراتژیک برای این شرکت است.
چرا آمازون اپ استور اندروید خود را تعطیل میکند؟
آمازون در بیانیهای رسمی دلیل این تصمیم را اینگونه توضیح داد: «ما تصمیم گرفتهایم اپ استور اندروید آمازون را متوقف کنیم تا تلاشهای خود را بر تجربه اپ استور در دستگاههای خودمان متمرکز کنیم، زیرا اکثریت قاطع مشتریان ما در حال حاضر از طریق این دستگاهها با آن در تعامل هستند.»
این یعنی آمازون قصد دارد تمام توان خود را روی پلتفرمهایی مانند تبلتهای «فایر تبلت» (Fire Tablet) و دستگاههای استریم «فایر تیوی» (Fire TV) بگذارد و تجربه کاربری یکپارچهتری را در اکوسیستم بسته خود ارایه دهد. این حرکت، بخشی از یک استراتژی بزرگتر است که پیش از این با تعطیلی سرویس استریم رایگان «فریوی» (Freevee) و انتقال محتوای آن به «پرایم ویدیو» (Prime Video) نیز مشاهده شده بود.
سرنوشت اپها و اعتبار کاربران چه میشود؟
یکی از نگرانیهای اصلی کاربران، وضعیت اپلیکیشنهایی است که پیش از این از اپ استور آمازون دانلود کردهاند. این شرکت به طور شفاف هشدار داده است: «از تاریخ ۲۰ اوت ۲۰۲۵، هیچ تضمینی برای عملکرد صحیح اپلیکیشنهای دانلود شده از اپ استور آمازون روی دستگاههای اندرویدی وجود نخواهد داشت.»
علاوه بر این، تکلیف «آمازون کوینز» (Amazon Coins)، ارز مجازی این پلتفرم که برای خرید اپ و آیتمهای درونبرنامهای استفاده میشد، نیز مشخص شده است. آمازون اعلام کرده که پس از تاریخ تعطیلی، تمام موجودی باقیمانده در حساب کاربران را به آنها بازپرداخت خواهد کرد.
افزایش تقاضا و تمرکز بر سرویسهای اشتراکی
این تصمیمات در حالی گرفته میشود که آمازون شاهد رشد چشمگیری در درآمدهای حاصل از سرویسهای اشتراکی خود بوده است. طبق آخرین گزارش مالی این شرکت، درآمد بخش اشتراک در سهماهه دوم سال به ۱۲.۲ میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به ۱۱ درصد افزایش داشته است. این آمار نشان میدهد که استراتژی آمازون برای تقویت پلتفرمهای اختصاصی و کشاندن کاربران به سمت سرویسهایی مانند «آمازون پرایم» موفقیتآمیز بوده و تعطیلی اپ استور اندروید نیز در همین راستا ارزیابی میشود.