این هفته از 14 تا 19 تیر ۱۴۰۴، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاقهای گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیدهای از مهمترین اخبار هفتهای که گذشت آمده است. این اخبار را میتوانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.
تپسی: شرکت تپسی در گزارش کدال خرداد ۱۴۰۴ خود، از افت ۲۱ درصدی درآمد ماهانه خبر داد. درآمد این شرکت از ۳۶۸ میلیارد تومان در اردیبهشت، به ۲۹۲ میلیارد تومان در خرداد کاهش یافت. تپسی دلیل اصلی این کاهش ۷۶ میلیارد تومانی را «شرایط ویژه کشور» در ۹ روز پایانی ماه و تاثیرات جنگ ۱۲ روزه اعلام کرد.
اسنپ: شرکت اسنپ در واکنش به بحران اخیر، مجموعهای از اقدامات حمایتی را اجرا کرد. این شرکت علاوه بر تمدید دو هفتهای اشتراک رایگان «اسنپپرو» برای کاربران، به ۲۵۰۰ راننده تماموقت خود کمک هزینه بلاعوض تخصیص داد. در حوزه سلامت روان نیز، اسنپدکتر امکان یک جلسه مشاوره روانشناسی رایگان را برای کاهش اضطراب عمومی برای تمام کاربران فراهم نمود.
اسنپمارکت: اسنپمارکت از طرح فروش سازمانی خود با محوریت کارتهای هدیه رونمایی کرد که با ۵ درصد تخفیف به شرکتها ارایه میشود. این کارتها که قابلیت شخصیسازی و شارژ دورهای دارند، امکان خرید بدون محدودیت از هزاران فروشگاه را فراهم میکنند. این سرویس همچنین شامل خرید عمده کالاهای مصرفی و ارایه کدهای تخفیف سازمانی برای کمپینهای تبلیغاتی نیز میشود.
فیلیمو: پلتفرم فیلیمو در پاسخ به انتقادات کاربران، امکان تماشای محتوا بدون تبلیغات را فراهم کرده، اما برای این سرویس هزینه اشتراک را ۷۰ درصد افزایش داده است. این تصمیم با انتقاداتی مواجه شده، مبنی بر اینکه فیلیمو به جای حذف یک رویه غیرمنصفانه، در حال کسب درآمد از فروش یک حق اولیه به کاربران خود است.
پیمان: گزارش سالانه پیمان از جهش ۵۷۰ درصدی مبلغ تراکنشهای پرداخت مستقیم در سال ۱۴۰۳ و رسیدن آن به رقم 6/5 همت حکایت دارد. این شرکت با ثبت بیش از ۲۳ میلیون تراکنش موفق و پوشش ۷۰ درصدی کارتهای بانکی کشور، اکنون قصد دارد خدمات خود را به حوزه خردهفروشی و طلا گسترش دهد.
جاباما: براساس گزارش جاباما، جنگ ۱۲ روزه اخیر بازار اقامت را با افت ۷۰ درصدی مواجه کرد. این بحران رفتار کاربران را به شدت تغییر داد؛ رزروهای لحظه آخری بیش از سه برابر شد، درخواست کنسلی ۶۴ درصد افزایش یافت و میزبانان قیمتها را به طور متوسط ۲۷ درصد کاهش دادند. تهران نیز برای اولینبار به پرجستجوترین مقصد تبدیل شد.
دیجیپی: دیجیپی در پاسخ به شرایط منطقهای، از محصول جدید «بیمه خانه» رونمایی کرد که خسارات ناشی از جنگ و بمباران را تا سقف ۷ میلیارد تومان پوشش میدهد. این بیمهنامه که شامل بلایای طبیعی نیز میشود، با هزینه سالانه کمتر از ۵/۵ میلیون تومان و با امکان پرداخت اعتباری و قسطی از طریق سوپراپلیکیشن این شرکت عرضه شده است.
دیوار: شرکت دیوار با راهاندازی تیم «سلامت چت» و بهکارگیری گسترده هوش مصنوعی، امنیت بخش گفتگوی خود را به شکل چشمگیری افزایش داده است. به گزارش دیوار این اقدامات فنی و هوشمند توانسته است مزاحمتها را ۴۲ درصد، مواجهه با پیامهای آزاردهنده را ۶۸ درصد و خطر سرقت حساب کاربری را تا ۷۹ درصد کاهش دهد و تجربه امنتری برای کاربران فراهم کند.
ایرانتلنت: براساس نظرسنجی ایرانتلنت پس از جنگ اخیر، بازار کار ایران با بحران بیثباتی و تعدیل نیروی گسترده مواجه شده، به طوری که ۱۶ درصد از شاغلان کار خود را از دست دادهاند. مدیرعامل این شرکت ضمن اشاره به توقف استخدام در دوره جنگ، معتقد است عدم حمایت دولت و افزایش فشار مالی بر بخش خصوصی، ناامنی شغلی را تشدید کرده است.
کارنامه: مدیرعامل شرکت «کارنامه» اعلام کرد که ۱۶ درصد از کارکنان خود را تعدیل کرده است. نیما نامداری دلیل این تصمیم را افت درآمد، افزایش ریسکهای تجاری و مسدود بودن مسیرهای تامین مالی از بانکها و بورس برای تضمین بقای شرکت عنوان کرد.
رسمیو: پلتفرم تحلیل دادههای کسبوکار «رسمیو» از دسترس خارج و مدیران آن احضار شدند. دلیل این اقدام، ادعای شناسایی دانشمندان هستهای از طریق این سایت عنوان شده است. در مقابل، فعالان اقتصادی تاکید میکنند که این پلتفرم تنها دادههای عمومی «روزنامه رسمی» را دستهبندی میکرده و این برخورد، اقدامی غیرمنطقی و ضربه به شفافیت است.
تاکسیهای اینترنتی: براساس گزارشها اختلال گسترده و امنیتی GPS در تهران، درآمد رانندگان تاکسیهای اینترنتی را بیش از نصف کاهش داده است. این مشکل که باعث نمایش موقعیتهای اشتباه میشود، مسیریابی را مختل کرده. در واکنش، اسنپ و تپسی راهکارهایی مانند اصلاح دستی موقعیت و نقشه آفلاین ارایه کردهاند که به گفته رانندگان، مشکلات را کاملا برطرف نکرده است.
اینترنت طبقاتی: مقامات وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت، در واکنش به تلاش برخی انجمنها برای دریافت اینترنت طبقاتی، هرگونه هماهنگی برای ایجاد «لیست سفید IP» را قویا تکذیب کردند. احسان چیتساز، معاون وزیر، این اقدام را «تبعیض» خواند و بهزاد اکبری، مدیرعامل زیرساخت، ضمن رد این ادعا، از بازگشت پروتکلهای استاندارد اینترنت برای عموم خبر داد.
وزارت ارتباطات: طی حکمی از سوی وزیر ارتباطات، «رسول لطفی» به عنوان «معاون توسعه شبکه ملی اطلاعات» منصوب شد. ماموریت اصلی او در این سمت، توسعه و تکمیل شبکه ملی به عنوان زیربنای اقتصاد دیجیتال کشور اعلام شده است.
دیدگاهتان را بنویسید